Politisk organisation

EU-parlamentet

Miljöpartiets fyra ledamöter i Europaparlamentet arbetar för ett grönare och öppnare EU.

Riksdag och regering

Riksdag
I senaste valet till riksdagen röstade 6,9 % på Miljöpartiet. Därför är 25 av riksdagens 349 ledamöter gröna. Läs mer om dem på deras egna sidor.

Kommuner och landsting

Kommun och landstingskommittén (KL-kommittén)
För att stärka arbetet med att utveckla det politiska arbetet i kommuner och landsting har riksorganisationen ingått ett avtal med styrelserna för Miljöpartister i Kommunerna (MIK) och Miljöpartister i Landsting/Regioner (MIL) att utgöra en gemensam kommitté i riksorganisationen och därigenom tillgång till kansliresurser samtidigt som det blir en tydligare gemensam verksamhetsplanering.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
SKL-gruppen är Miljöpartiets representanter i Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
Sveriges Kommuner och Landsting är en arbetsgivar- och medlemsorganisation för Sveriges 290 kommuner och 20 landsting/regioner.
SKL-gruppen bereder och yttrar sig över i princip alla viktiga statliga utredningar och förslag som berör området kommuner och landsting. Gruppen medverkar också i och bevakar SKL:s arbete gentemot medlemskommunerna/landstingen/regionerna. Arbetet bedrivs i nära samarbetet med Kommun- och landstingskommittén och partiet i övrigt.

Efter valet 2014 så har Miljöpartiet tillsammans med S och V majoritet i styrelsen för SKL.

Landsting och regioner

Miljöpartiet har representation i landets samtliga landsting/regioner.

Kommuner

Miljöpartiet finns representerat i 258  kommuner.